Saturday, June 21, 2008

RUPA-RUPANYA..............


Saya amat tersentuh apabila melihat gambar di sebelah. Sekali lihat seperti sekumpulan pelatih PLKN menjalankan aktiviti lasak....dua kali tengok...macam budak-budak sarkas tengah training...TETAPI BILA TENGOK BETUL-BETUL rupa-rupanya budak-budak sekolah rendah tengah menyeberang sungai dengan aksi berani demi nak jadi pandai dan memenuhi aspirasi modal insan sebagaimana laungan pemimpin kita.


Mungkin ramai dari kalangan rakyat Malaysia tidak terfikir bahawa di dalam negara yang serba maju ini (kata orang) budak-budak sekolah taklah susah sangat nak pergi sekolah. Boleh naik kenderaan atau paling susahpun jalan kaki sahaja...tak payah nak menyeberangi sungai dengan jambatan ala virtual.


Tetapi itulah hakikat yang berlaku di Sabah dan tidak dinafikan di kawasan pedalaman lain di negara kita seperti Sarawak. Jadi tak hairanlah kalau rakyat Sabah bising dan beranggapan mereka di anaktirikan oleh kerajaan Pusat. Beberapa pendedahan oleh wartawan TV3 juga membuktikan betapa daifnya orang-orang kita di Sabah...


Dalam kata lain...antara kesimpulan awal yang boleh dibuat ialah setelah 50 tahun merdeka, limpahan kekayaan negara masih belum sampai kepada semua rakyat dan dalam perspektif yang lain...kerajaan masih gagal melihat keutamaan mendesak yang diperlukan oleh rakyat. Yelah...kalau majlis pelancaran semua koridor di Malaysia boleh cecah jutaan ringgit....takkan bina jambatan untuk budak-budak pergi sekolah takde extra bajet?

No comments: