Thursday, June 26, 2008

PEMIMPIN HAMAS DIIKTIRAF


Bekas duta Amerika anggap Haniyeh bijak

WASHINGTON: Seorang bekas diplomat kanan Amerika semalam menyifatkan pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh seorang 'ahli politik bertimbang rasa' dan berkata, pentadbiran Amerika patut menarik balik keputusannya yang enggan berhubung dengan pergerakan Palestin itu. Richard Viets, yang pernah berkhidmat sebagai duta Amerika ke Jordan pada awal 1980-an berpendapat, pertemuannya dengan Haniyeh di Gaza awal bulan ini sebagai misi peribadi kumpulan dari Amerika bagi mencari fakta di wilayah itu. "Haniyeh seorang yang sangat bijak, jelas dalam menyatakan pendirian, berpandangan jauh dan seorang ahli politik yang bertimbang rasa. Anda memang patut berasa bangga jika dapat duduk di dalam sebuah bilik dan bercakap dengan beliau," katanya dalam satu sidang media semalam.


Viets berkata, secara keseluruhan pandangan Haniyeh mengenai Israel adalah jelas, seimbang dan tanpa sebarang unsur polemik. "Laporan media Amerika gagal memberi gambaran tepat mengenai Hamas atau pendirian Haniyeh yang sebenarnya lebih pragmatik berbanding apa yang kerap diperkatakan. Haniyeh seorang insan yang patut kita kenali dengan lebih dekat dan wajar diajak berbicara," katanya. Viets adalah seorang anggota kumpulan yang menemui pegawai dan aktivis di Mesir, Lebanon, Israel, Gaza dan Tebing Barat dalam satu lawatan ditaja Majlis bagi Kepentingan Kebangsaan (CNI).


Beliau dan diplomat Amerika lain berkata, pergerakan Hamas juga bersedia mengadakan rundingan dan berkompromi untuk menyelesaikan kemelut di Asia Barat. Laman web kumpulan itu menegaskan ia akan berusaha mencari jalan menentang 'taktik lobi keterlaluan Israel' di Amerika terhadap Palestin. Amerika dan Kesatuan Eropah enggan mengadakan rundingan dengan Hamas yang mereka anggap sebagai pertubuhan pengganas, kecuali ia menghentikan serangannya dan mengiktiraf kewujudan Israel. - AFP
(Dalam isu Palestin, adalah janggal jika hanya satu pihak sahaja yang dibawa berunding iaitu pihak Fatah sedangkan HAMAS yang berjaya membentuk kerajaan diketepikan. Jika melalui cara demokrasi yang diagung-agungkan oleh majoriti manusia tidak mampu memberi jalan penyelesaian dan pengiktirafan kuasa-kuasa besar, jangan salahkan Rakyat Palestin yang terpaksa memilih jalan lain yang lebih sesuai. Mungkin sebagai orang Islam, kita patut salahkan diri kita sendiri JIKA ORANG LAIN yang menjuarai isu ini ....dan kita sekadar OOOOO...I...........C..........)

1 comment:

infogue said...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/pemimpin_hamas_diiktiraf

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!