Sunday, June 8, 2008

APAKAH ISLAM HADHARI????




Umat Islam Malaysia pasti gembira dan bersyukur diatas usaha kerajaan Pakatan Rakyat Di Selangor yang mengharamkan konsep Islam Hadhari yang dibawa oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.Selama beberapa tahun, Islam Hadhari ternyata membawa kejayaan dari pelbagai sudut yang diantaranya telah meningkatkan kadar jenayah, inflasi dan kejatuhan moral penganut Islam sendiri.


Islam hadhari dinilai sebagai konsep yang terbaik oleh pengasasnya serta kuncu-kuncu yang bercakap soal Islam pada waktu yang sama jelas telah memperlihatkan penolakan pada konsep sebenar Islam.Langkah memansuhkan konsep Islam Hadhari adalah tepat dan sangat sesuai ketika Malaysia terus memperlihatkan 'kejahanaman' dari pelbagai sudut yang membawa kearah kegagalan.


Secara peribadi saya rasa 'ok' jika Hadhari boleh menyatukan ajaran-ajaran sesat supaya kembali kepada Islam.Tetapi saya tidak jelas Hadhari berjaya ke arah itu bahkan dari sudut lainya juga.Malaysia lebih mudah diurus tadbir andai mengambil penuh ajaran Islam seperti yang terkandung didalam Al-Quran.Tetapi sayang sekali umat Islam hari ini ditambahkan lagi pada pecahan-pecahan yang sedia ada di dalam Islam dengan kewujudan konsep yang tidak ada apa padanya melainkan sekadar nama.


Khir Toyo menyatakan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat bersifat politik kerana memansuhkan Islam Hadhari.Mengapa ia diwujudkan kalau bukan kerana politik?Khir Toyo sendiri tidak mencerminkan siasah Islam sehingga sanggup mengaibkan seseorang dikhalayak ramai.Sementara pengasasnya pula, menggemparkan kita dengan paparan gambar-gambar sensasi yang sedikit pun tidak mencerminkan sifat seorang pemimpin Islam.


Mengapa hadhari diwujudkan?Hanya Pak Lah sahaja yang tahu.Hadhari diteruskan, saya bimbang suatu hari nanti negara kita akan menjadi seperti negara Islam lain yang bersengketa kerana fahaman masing-masing.Semoga Malaysia sentiasa dilindungi Allah S.W.T.

(Dipetik dari malaysiasini.blogspot.com)
[Pandangan peribadi saya tentang Islam Hadhari ialah dari sudut 10 pendekatan/ prinsip yang diwar-warkan memang baik dan tidak lari dari ajaran Islam..TETAPI apabila Islam itu disandarkan dengan nama tambahan yang lain, ia jelas menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat Islam dan bukan Islam. Ia tidak lebih seperti memberi label sebagaimana "Islam ekstrimis, Islam liberal, Islam moderat, Islam hadhari dan sebagainya. Idea ini adalah lebih baik jika dinamakan sebagai Ke arah Pembentukan Masyarakat Hadhari yang dipacu dengan 10 prinsip/ pendekatan itu tadi. Maka ia akan lebih baik, menepati sifat Islam yang universal dan tidak menambahkan lagi label kepada agama Islam yang suci lagi benar ini.
Selain itu, sebagai orang yang bergelar pemimpin Islam, adalah selayaknya menjadikan pegangan yang pertama di dalam prinsip/ pendekatan Islam Hadhari (Keimanan dan Ketaqwaan kepada Allah) sebagai enjin penggerak. Kalau digambarkan sebagaimana gambar di atas, jelas ia satu kepincangan yang besar dan tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang bergelar Pemimpin Islam Hadhari.]

No comments: