Tuesday, May 13, 2008

Kepimpinan Melalui Tauladan




Petang semalam saya menerima email dari seorang sahabat tentang 2 keping gambar YAB En. Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. sepintas lalu memang tidak ada apa-apa keistimewaan yang tersurat.....cuma yang tersiratnya memberi suatu gambaran yang jelas tentang slogan "Kepimpinan Melalui Tauladan" yang telah lama dilaung-laungkan oleh para ulamak dan pemimpin kita.


Nabi pernah mengingatkan kita umat Islam supaya mengambil sesuatu yang baik (hikmah) walaupun ianya dilakukan oleh penganut agama lain ataupun terdapat pada amalan adat bangsa lain kerana hikmah ini ialah barang berharga yang telah lama hilang dalam diri umat Islam.


Lantaran itu, pengajaran yang boleh kita ambil ialah betapa rendah dirinya manusia ini walaupun jika dilihat dari sudut pangkat dan darjat, beliau diberi keistimewaan untuk diiringi oleh pengawal-pengawal keselamatan, ps, tempat duduk Business Class dan pelbagai lagi. Namun Lim Guan Eng hanya berjalan seorang diri tanpa pengiring sebagaimana rakyat jelata yang lain dan.........memilih untuk duduk di kelas Ekonomi seperti orang kebanyakan. Saya hampir-hampir tidak ingin untuk mempercayainya...seorang ketua kerajaan negeri duduk di kelas Ekonomi?????


Oleh itu, saya percaya tidak ramai dikalangan pemimpin kita yang sanggup untuk melakukan sepertimana YAB Menteri Besar Kelantan yang semua sedia mengetahui walaupun 17 tahun mengetuai kerajaan negeri.....rumahnya masih lagi tidak berubah..., YAB Ketua Menteri Penang seperti contoh di atas.


Mereka berdua antara contoh pemimpin yang diberi keistimewaan tetapi MEMILIH untuk tidak menggunakannya kerana...........KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN.

No comments: